För ett tag sedan köpte jag en låda med färska aprikoser. Sedan när midsommar kom fyllde jag på med jordgubbar och annan frukt. Plötsligt insåg jag att jag inte skulle hinna äta upp allt eftersom jag inte hade huset fullt av folk.
Då kom jag på den briljanta idén att göra inkokta aprikoser. De blev verkligen jättegoda och förstås går det att byta ut aprikoserna till nektariner, persikor eller varför inte de vanliga päronen.
För dig som inte gillar stjärnanis är det bara att utesluta den kryddan. Vill du ha lite sting i efterrätten skulle det bli jättegott med en aning chiliflakes i lagen också. Värt att testa nästa gång detta lagas till.
Inkokta aprikoser
8 – 10 färska aprikoser
2 dl strösocker
3 dl vatten
2 krm vaniljpulver (eller vaniljstång)
1 kanelstång
1/2 – 1 stjärnanis
1. Koka upp lagen med alla ingredienser utom aprikoserna.
2. Halvera aprikoserna och ta ur kärnorna.
3. När sockret lösts upp läggs aprikoserna i. Låt koka knappt 1 minut.
4. Ta sedan kastrullen från plattan, lägg locket på kastrullen och låt aprikoserna svalan i lagen.
5. Ta upp aprikoserna, lägg i en burk och häll på lag så att det täcker.
6. Servera med vaniljglass eller kardemummagrädde.



